تاریخ انتشار: پنجشنبه 1396/04/29 - 10:00
کد خبر: 241366

ادامه دومنیوی افزایش فشار و استرس به دانشجویان

شهریه‌های تحمیلی دروس پیش نیاز دانشگاه شهید بهشتی/ صدای اعتراض دانشجویان به سازمان بازرسی کل کشور رسید

شهریه‌های تحمیلی دروس پیش نیاز دانشگاه شهید بهشتی/ صدای اعتراض دانشجویان به سازمان بازرسی کل کشور رسید

بر طبق اسناد، این قانون در 10/8/94 ابلاغ شده است و منطقا نباید مشمول دانشجویانی شود که پیش از این تاریخ وارد دانشگاه شده اند. اما گویا تیغ مسئولین دانشگاه شهید بهشتی تر بوده است و آنها توانسته اند این قانون را به دانشجویانی که قبل از تاریخ مذکور وارد دانشگاه شده اند، تحمیل کنند و ظاهرا اصل مشهور "قانون عطف به ما سبق نمی شود" زیرسوال رفته است

خبرنامه دانشجویان ایران: در مهرماه سال 94 وزارت علوم قانونی را تصویب می کند که بر طبق آن دریافت شهریه از دانشجویان بابت دروس جبرانی و یا پیش نیاز بر طبق نظر هیئت امنا صورت بگیرد.

به گزارش خبرنگار صنفی_آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ گویا این روزها روند شوکه سازی دانشجویان از دانشگاهی به دانشگاه دیگر در حال انتقال است. روزی دانشجویان دانشگاه آزاد به خاطر انتخاب رشته‌هایی که وضعیت مشخصی ندارند و معلوم نیست وزارت علوم چه تصمیمی در قبال آنها اتخاذ خواهد کرد(اینجا بخوانید) و یا بدهی های مختلف(اینجا بخوانید)باید نگران باشند.روز دیگر دانشجویان دانشگاه های دولتی همچون شریف و امیرکبیربه خاطر قانون سنوات، و یک روز دیگر بدهی های عجیب و غریب دانشگاه تربیت مدرس(اینجا بخوانید) باید عامل ایجاد استرس بر دانشجویان باشد.

تکمیل بازی استرس‌زا با تحمیل هزینه‌های ناخواسته
حالا چند روزی است که پای دانشگاه شهید بهشتی به بازی فشار آوردن به دانشجویان و ایجاد استرس برای آنها باز شد. قضیه از این قرار است که دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی، به یکباره با مبلغی به عنوان بدهی رو به رو شده اند که از نحوه ایجاد آن بی اطلاع بودند. در مهرماه سال 94 وزارت علوم قانونی را تصویب می کند که بر طبق آن دریافت شهریه از دانشجویان بابت دروس جبرانی و یا پیش نیاز بر طبق نظر هیئت امنا صورت بگیرد.

حال بدون آنکه جلسه ای به منظور تصمیم گیری در خصوص این قانون از سوی هیئت امنا صورت بگیرد، انجام کلیه امور آموزشی به پرداخت کامل این بدهی های ناخواسته، منوط شده است. این اقدام دانشگاه شهید بهشتی با اعتراضاتی همراه بوده است.

قانونی که این بار عطف به ما سبق شد
یکی از دانشجویان معترض به خبرنگار خبرنامه دانشجویان ایران می‌گوید: «به خاطر 4 واحد تحصیلی، 870 هزار تومان بدهی دارد که این ثبت بدهی در سیستم، بدون هیچ خبر و اطلاع رسانی انجام شده است و وی نمی تواند به انجام امور تحصیلی تا قبل از پرداخت کامل این بدهی بپردازد.»

نکته جالب دیگر در خصوص اعتراض دانشجویان به نحوه اجرای قانون باز می‌گردد. بر طبق اسناد، این قانون در 10/8/94 ابلاغ شده است و منطقا نباید مشمول دانشجویانی شود که پیش از این تاریخ وارد دانشگاه شده اند. اما گویا تیغ مسئولین دانشگاه شهید بهشتی تر بوده است و آنها توانسته اند این قانون را به دانشجویانی که قبل از تاریخ مذکور وارد دانشگاه شده اند، تحمیل کنند و ظاهرا اصل مشهور "قانون عطف به ما سبق نمی شود" زیرسوال رفته است

اما داستان به همینجا ختم نمی شود. بخش دیگر دانشجویان به تحمیل گذارندن این دروس پیش نیاز است. دانشجویان معترض به اجرای این قانون معتقدند، دروس ارائه شده از سمت دانشکده ها، چندان به رشته های تحصیلی آنها ارتباطی ندارد. به عنوان مثال برخی رشته های فنی- مهندسی دروسی را به عنوان پیش نیاز طی کرده اند که جزو دروس تخصصی رشته های انسانی محسوب می شود.

سوال‌هایی که همچنان بی پاسخ مانده اند
چند سوال ذهن دانشجویان را به خود مشغول کرده است؛ ابتدا آنکه چرا مسئولین دانشگاه شهید بهشتی و مسئولین وزارت علوم اختیاراتی را در اخذ وجوه نقدی از دانشجویان برای خود تعریف کرده اند که هنوز مجلس شورای اسلامی نسبت به اجرای آن قانونی را تصویب نکرده است؟ سوال دوم این خواهد بود که اگر قرار بر اعمال و قوانینی تحمیلی از سوی دانشگاه به منظور پرداخت شهریه دروس پیش نیاز بود چرا مسئولین این دانشگاه در هر ترم این مبلغ را اضافه نکردند و بعد گذشت چند ترم از تحصیل دانشجویان مشمول(که برخی مشمول این قانون نیستند) به یکباره دانشجویان با مبلغی هنگفت از 700 هزار تومان تا 2200000تومان رو به رو شدند.

هنوز اعتراضات دانشجویان به این اقدامات ادامه دارد و باید منتظر بود تا ببینیم که مسئولین دانشگاه شهید بهشتی گامی در جهت اصلاح این وضعیت بر می دارند یا خیر. روز گذشته جمعی از دانشجویان به منظور رسیدگی به خواسته های خود به سازمان بازرسی کل کشور نامه شکایتی را ارسال کردند و خواستار ورود این سازمان به این مسئله شدند. شنیده های حاکی از آن است که اعتراض دانشجویان همچنان ادامه خواهد داشت. 

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
م.ه
1396/04/29 - 10:21

بسم الله الرحمن الرحیم

واقعا دانشگاه ما (شهید بهشتی(ره)) پولکی شده تا پارسال استخر دانشگاه در ایام تابستان برای همه دانشجویان همان 1000 تومان بود الان اونم آزاد کردند و 30 هزار تومن شده و میگن فقط برای دانشجویان دکتری خوابگاهی همون 1000 تومنه!!!!! هزینه غذا هم که....!!! این ها همه در حالیه که پارسال و قبل از تغییر رئیس دانشگاه این قوانین نبود!!!!
به تا حدود یک میلیون و سیصدهزار تومن شهریه دروس جبرانی به من خورده!!!! درسهایی که دو سال پیش برداشته بودم!!!!
واقعاً امیدوارم مسئولین صدای دانشجویان را بشنوند... مثلا دانشگاه دولتی است!!!!
تورهای مسافرتی آفری
سرمربی پرسپولیس: می خواهیم قهرمانی فصل گذشته را تکرار کنیم
جزئیات توافق پیشنهادی آتش‌بس در غزه
حاشیه بازی استقلال مقابل ذوب آهن
ترابی: اورنوف فوق العاده است
نامه تاج به وزیر ورزش و جوانان درمورد فصل آینده لیگ برتر
نمایشگاه مجازی کتاب آغاز به کار کرد
اولین داروی رشد مجدد دندان وارد فاز آزمایش انسانی می‌شود
لغو مراسم فارغ‌التحصیلی در دانشگاه کلمبیا به دلیل اعتراضات
حماس: آماده مقابله با هر گونه حمله اسرائیل به «رفح» هستیم
موافقت حماس با پیشنهاد مصر و قطر برای آتش‌بس در غزه
گفت‌وگوی بایدن و نتانیاهو درباره رفح
برگزاری ششمین نشست کمیسیون مشترک کنسولی ایران و تاجیکستان
رشد ۱۸ دلاری قیمت طلا در معاملات امروز
تامین ۶ میلیارد دلار ارز برای واردات در سال جاری
حاشیه بازی پرسپولیس مقابل نساجی
تساوی سپاهان مقابل استقلال خوزستان
معرفی بهترین تشک یک نفره برای حل مشکل بی‌خوابی دانشجویان
تصمیم‌های داور بازی نساجی و پرسپولیس تایید شد
ارتش ۱۰ نفره پرسپولیس با برد مقابل نساجی موقتا صدرنشین شد
بهترین زمان سفر به ترابزون و نکات دانستنی!
رئیس بخش ارتوپدی بیمارستان شفا زیر شکنجه صهیونیست‌ها به شهادت رسید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top